Як зміниться ринок енергетики України в 2019 році - огляд законодавства.

Оцініть матеріал!
(5 голосів)

Верховна Рада України підтримала ряд законопроектів, спрямованих на розвиток альтернативної енергетики в 2019 році, а також збереження сприятливих умов у 2020 році. І хоча не всі норми вже остаточно затверджені, їх розгляд парламентом свідчить про зміни для «зеленого» сектора української економіки.

Іван Бондарчук, старший юрист юридичної компанії ILF, роз'яснює для Greencubator, що саме міститься в нових положеннях і як це вплине на учасників енерговідносин.

Нові горизонти енергетики - цінові аукціони

  •  Верховна Рада проголосувала за ряд положень для спрощення земельного законодавства, створення податкових преференцій, введення нових і модернізації існуючих механізмів підтримки виробників електроенергії з поновлюваних джерел, змінила правила користування земель.

Почнемо з останнього. У першому читанні був проголосований законопроект №8449-д, спрямований на забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії. Зазначений законопроект значно покращує умови розвитку для розподіленої генерації: всі споживачі (домогосподарства та юридичні особи) зможуть виробляти електроенергію на установках потужністю до 500 кВт і продавати її по «зеленому» тарифу без отримання ліцензій та проходження інших регуляторних процедур.

Крім того, з 2020 року буде працювати новий механізм державної підтримки промислових виробників електроенергії з альтернативних джерел - цінові аукціони. Стартовою ціною на них буде «зелений» тариф, що діє на момент їх проведення. Учасник, який запропонує найнижчу ціну отримає право на укладення договору купівлі-продажу електроенергії (power purchase agreement або PPA) з філією «Гарантований покупець» ДП «Енергоринок» на 20 років.

З 2020 року участь в аукціонах буде єдиним шляхом отримання державної підтримки для ВЕС потужністю понад 20 МВт і інших видів генерації (загальна частка якої становить понад 15% всього обсягу продажів електроенергії з альтернативних джерел енергії) - більше 10 МВт. У 2021-2022 роках ці пороги зменшаться до 10 МВт і 5 МВт відповідно, а з 2023-го - до 3 МВт і 1 МВт. Станом на 2018 рік, частки СЕС і ВЕС перевищили 15% загального обсягу продажів енергії з ВДЕ, отже, зараз саме для них участь у аукціонах буде обов'язковим. Інші виробники електроенергії з альтернативних джерел можуть брати участь в аукціонах на добровільних засадах.

Аукціони будуть проводитися до 2030 року. Для забезпечення конкуренції при їх проведенні граничний обсяг квот, які можуть бути продані, не повинен перевищувати загальний обсяг заявок учасників, а один учасник (або кілька учасників із загальним бенефіціаром) не зможуть отримати більше 25% щорічної квоти.

Нові умови для «зеленого» тарифу

  •  Передбачається, що збільшення терміну дії державної гарантії, що буде надана переможцям аукціонів до 20 років (максимум до 2050 року), спонукає подальші інвестиції в крупні проекти генерації з альтернативних джерел енергії. У свою чергу, конкуренція інвесторів за отримання квот на державну підтримку повинна привести до оптимізації витрат на підтримку альтернативної енергетики і скасувати регулярний перегляд розміру «зеленого» тарифу у зв'язку з здешевленням технологій. Однак, розвиток галузі може істотно гальмуватися, якщо уряд зволікатиме із затвердженням квот, які повинні бути розіграні на аукціонах, або обсяг таких квот буде значно менше потреби ринку.

Виробники електроенергії з альтернативних джерел, для яких участь у аукціонах не є обов'язковим, зможуть до 2030 року отримувати «зелений» тариф. Правда, ставки «зеленого» тарифу для СЕС, які будуть введені в експлуатацію з 2020 року, будуть зменшені на 25% у порівнянні з чинним законодавством. Варто відзначити, що виробники електроенергії, для яких вже встановлено «зелений» тариф, або які підпишуть відповідний РРА або pre-PPA до кінця 2019 року, збережуть «зелений» тариф на діючих умовах до 2030 року.

Скасування ПДВ для імпортного устаткування

  •  Іншим знаковим подарунком для розвитку альтернативної енергетики України став законопроект №9260, який був прийнятий ВРУ ще 23 листопада, а 10 грудня повернувся з підписом Президента.

По-перше, новий закон дозволяє розміщувати об'єкти для виробництва електроенергії з поновлюваних джерел енергії на землях з цільовим призначенням «землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення». До його прийняття, для будівництва електростанції необхідно було змінити цільове призначення земельних ділянок під розміщення, будівництво, експлуатацію та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств. Як правило, процедура зміни цільового призначення землі займала кілька місяців, вимагала розробки та затвердження детального плану територій, проведення громадських слухань і залучення органів місцевої влади. Отже, нововведення зменшує витрати часу і корупційні ризики інвесторів.

По-друге, цим законом внесено зміни до п. 64 Перехідних положень Податкового кодексу України. Згідно з новим положенням, до кінця 2021 звільняється від сплати ПДВ імпорт обладнання для альтернативної енергетики: вітрогенераторів, сонячних фотоелектричних модулів, трансформаторів і інверторів. Таке стимулювання галузі є одним з найдієвіших, адже не вимагає прийняття ніяких додаткових підзаконних актів і буде діяти з 1 січня 2019 року. Це означає, що обладнання для альтернативної енергетики, що імпортується з-за кордону, буде на 20% дешевше. Безумовно, таке нововведення збільшить привабливість інвестицій в альтернативну енергетику України.

Особливе значення нові норми будуть мати для проектів розподіленої генерації з відновлюваних джерел. З урахуванням нововведень законопроекту № 8449-д, проекти по встановленої потужності генерації до 500 кВт будуть звільнені від більшості регуляторних процедур, і саме вартість обладнання складе значну частину витрат. Отже, енергокооператіви, домогосподарства та інші споживачі отримають найбільш сприятливі умови розвитку власного виробництва електроенергії на наступні 3 роки.

Прочитано 1387 разів